Navigation Menu

SAKIZ ADASI (Chios) GEZİSİ - 2.BÖLÜM

Muhteşem bir adada, tertemiz enfes plajlar keşfediyoruz, Yunan mutfağı ise tam bizlik, başka açıklaması olamaz kesinlikle
cennetteyim ben :)

İlk bölümde, en son, pestilimiz çıkmış şekilde uykuya dalmıştık, sabah olunca gülüşerek kalkıyoruz yataktan, neredeyse 1 Km lik yolu yürüyüp ana binadaki kahvaltıya gideceğiz,

Allahtan keyfine düşkün insanlar, acele etmeyin öğlen 11 e kadar kahvaltı var diyor sahibi Rose. Biri bunu Arman'a da anlatsın lütfen, her gün işe gidecek gibi 7 de kalkılır mı arkadaş, tatildesin bi rahat et, yat şöyle öğlene kadar di mi ama :)

Sakız, chios, ada,yunanistan, greek, gezi, greece, lithi, glari, mersinidi, pyrgi, mesta, olympi, fotini, kalamar, deniz, plaj, kumsal, tatil, vize, feribot

Deniz inanılmaz güzel, sakin, yağ gibi. Of kahvaltıyı boşver atalım kendimizi denize diye düşünsem de bugün yolumuz uzun, yeni yerler, plajlar keşfedeceğiz.

Kahvaltıda bademli bir kurabiye çıkıyor, iltifat etmekten yiyemiyoruz o derece, ağzımızın suyu akıyor, nasıl kıyır kıyır, nasıl lezzetli aman yarabbi, 3-5 tane de çantaya atıyoruz ki plajda enerjimiz düşmesin :) Rose'a sorunca yan köyde bir fırın olduğunu her şeyi oradan temin ettiklerini öğreniyoruz, adını bir kağıda yazıp veriyor. Almadan dönersem ne olayım.

İyi İştah :)

Bugünkü ilk hedefimiz Lithi plajı, adanın yıldızlarından biri olduğunu okumuştum, tam çocuklu ailelere göre yazıyordu açıklamasında. Arkadaş hangi çocuğa göre peki, benimki kumdan hiç hoşlanmıyor, eline değse iğrenerek bakıyor resmen, bazen düşüyor sırf eli kuma değmesin diye  1 saat kalkmıyor o derece.

Belki araları ısınır diye düşünüyorum, arkasından Mallorca yapacağız çünkü.

Lithi'ye girerken manzara harika, seyir için masa sandalye koymuşlar belli yerlere, bir de kilisesi var, resim çekmeden geçmek mümkün değil.

sakız adası gezilecek yerler, chios plajlar, deniz, yunan adası, harita, tatil, nereye gidelim, neler yapılır, glari, karfas, pyrgi, mesta, feribot, ne kadar, vessa

Arabaya binince gözüm bebek koltuğuna kayıyor, arkasındaki bağlama noktaları plastik bir çıkıntı, oradan da kemerin geçmesi ihtimali binde sıfır. Allah'a emanet gidiyormuş meğerse oğlum içinde. Biz ağlasa da almıyorduk meğerse hiçbir koruması yokmuş, artı içi polardan, Arman'ı sık suyu çıksın o derece. Bundan sonra araba kiraladığımda aklımda olsun, oğlumu içine koymadan ilk işim her yerini incelemek.

Lithi'de gerçekten un gibi incecik bir kum karşılıyor bizi, dünkü taşlı denizden sonra insan inanamıyor. Deniz durgun ve hemen derinleşmiyor, içinde bir taş bile olmaz mı, yok. O kadar tertemiz. Şezlong ve şemsiye, hatta duşu ve soyunma kabini bile var.

Tabii soyunma kabinini kullanmak cesaret istiyor biraz, yanları dize kadar pencereli, ön kısım ise önemli yerleri gösterecek şekilde dizayn edilmiş, havlu koymadan soyunmak, hele ki önünde bekleyenler varsa pek akıl karı değil :) Ama ben meşhur olacağım derseniz ona lafım yok :)

Muhteşem denizinde bol bol yüzüyoruz, Arman bey de kovası ve küreği ile pek bir mutlu. Şezlongların sahibi olan restoranda yemeğimizi yiyoruz, biz adada şemsiye-şezlong için hiç para vermedik, çünkü illa ki bir şeyler yedik içtik gittiğimiz yerde. O yüzden ne kadar alıyorlar pek bilgi sahibi değilim açıkçası.

Burada yediğimiz yoğurtların hepsi süzme yoğurt gibi kıvamlıydı, marketlerden aldıklarımız bile. Sanırım Greek tarzı bu.

Yedik, içtik, yüzdük, artık ayrılma vakti geldi, dün gidemediğimiz Mesta Köyü bizi bekler.

İyi ki gelip görmüşüm dediğim yerlerden biri oldu, Mesta. Olympi'den biraz daha turistik, çok iyi korunmuş bir Ortaçağ Köyü burası.

İlginç olan kısmı köye girebilmek sadece 2 kapıdan mümkün oluyor, korsanlardan korunabilmek, önemli binalarına girişi engellemek için labirent şeklinde sokakları var. Evler bitişik nizamla yapılmış ki bu da çatılardan görünmeden hareket edebilmelerini sağlamış.

Bu güzel köy, neler gördü kimbilir, bu kadar önlem aldıklarına göre, bazen keşke görünmeden eski zamanlara gidip olanları izleyebilsem diyorum, film izler gibi.

Kapıdan ilk girişte sevgilinin eline makinayı verip, resim çekmesini istiyorum, kafamda kurguladığım poz olmayınca tekrar ve tekrar, zor arkadaş blogger eşi olmak. Tamam yahu anladık suratından, hadi gezelim :)

Kapılarının üstünden renk renk çiçekler sarkan, masal köyündeyiz sanki, duvarlarda burada yaşamış olanlara ait resimler var.  Merkezdeki büyük bir kilisenin etrafında ise keyifli masalar konmuş, herkes burada, o sıcakta bile tatlı bir esinti var.

Zaten bu köyleri sıcakta gezmenin hiçbir mahzuru yok, evler bitişik olunca pek güneş görmüyorsunuz ve sokaklar haliyle biraz serin, bu arada dondurma da enfes :) Taze sütten yapılma ev dondurması var ve ben özellikle yoğurtlu olanına bayıldım. Tavsiye ederim herkese.

Hediyelik eşya satan dükkanlarında mutlaka alacak bir şeyler bulunuyor. Sokaklar labirent gibi olduğundan aniden kaybolabiliyorsunuz ve muhteşem bir manzara ile karşılaşıyorsunuz, kaybolun bilmediğiniz yerde kaybolmak çok keyifli.

Bu masal köyünü ardımızda bırakıyoruz, hayaller "Olympi Mağarası" gerçekler "Agia Dynami Plajı". Çünkü mağaraya giriş saati 18:00 de sona eriyormuş, biz bu kadar gezince yetişemiyoruz haliyle.

Sarkıtları ve dikitleriyle meşhur Olympi Mağarasının yanından geçerek Agia Dynami'ye ulaşıyoruz. Tepeden denizin rengini görünce ben mest :) Tam da aradığım plaj.

Öyle güzel bir mavisi var ki insan girmeye kıyamıyor, biz geç gittiğimiz için su biraz dalgalı olsa da ısısı harikaydı.

Etrafında wc, duş, büfe herhangi bir şey bulunmuyor, tamamen bakir bir koy burası. Şemsiye yok onun yerine ağaç gölgesi var.

Girişi ufak taşlı gözükse de içi değişik bir kum ile kaplı, ince ama üzerinize yapışmayan türden. Bayılıyorum buraya, etrafta adanın genelinde olduğu gibi arı olabiliyor aman dikkat, zira havluma konmuş bir tanesi az kalsın beni sokacaktı., bayağı dans etmek zorunda kaldım ondan kaçarken.

Bugün denize doyduk, sevgili yine strese girmeden kalkmak lazım :)

Yolda her yer resimdeki gibi altı beyaz kireçli ağaçlarla dolu, işte bu gördükleriniz meşhur sakız ağaçları. Neredeyse bütün Akdeniz'de buna benzer ağaçlar olmasına rağmen Damla sakızı elde edilen (mastik) türü sadece sakız adasının güneyinde ve çeşme yarımadasında yetişiyor.

Sakızdan nefret eden biri olan ben, ağaçlarını pek bir seviyorum. Maki gibi bir yapıya sahip ve öğrendiğime göre daima yeşil. Hem erkek hem de kadın olabiliyormuş bu ağaçlar ve sakız veren sadece erkek ağaçlarmış. (İyi olunca hemen erkek deyin ona zaten, ne biliyorsun erkek olduğunu belki o kadın diğeri erkek)

Sakızla ilgili ilk bilgiler MÖ 5.YY Herodot'a kadar dayanıyormuş, tedavi edici özelliği ile namı asırlar öncesine dayanıyor. Şu an günümüzde üretimi sadece Sakız adasında yapılıp bunun da büyük bir kısmı Arap ülkelerine satılıyormuş.

Temmuz-Eylül arası sakız mevsimi olduğundan biz de görebilmiş olduk, şanslıyız.
Yaklaşık 5 yıllık olan ağacın altı düzleştirilip, kireçli toprak karışımı dökülüyor, bu akan reçinenin özelliği bozulmadan, kolay toplanmasını sağlıyormuş.

Sonra ağacın gövdesine 5-10 cm lik çizikler, birkaç hafta boyunca her 3-4 günde bir atılmaya başlanıyor, buna nakış diyorlar. Aslında damla sakızı olarak bildiğimiz mastik, ağacın yaralanması sonrasında salgı kanalından çıkan bir reçine. Bunu öğrenince üzüldüm, sırf bize mastik versin diye bir ağacın bu kadar çok canını yakmak bana pek hoş gözükmedi açıkçası.

Ağaçlara biraz daha yaklaşıp çekmek isterdim ama hava kararmaya başladı ve in cin topunu oynamaya başladı, yılan görürüm korkusu ile başedemediğimden bu resimlerle yetinmek zorunda kaldım :)

Bu kadar bilgiden sonra yolumuzun üzerindeki Pyrgi'yi gezme vakti geldi. Burası kesinlikle adada gördüğüm en güzel yerlerden biri.

Tüm binaların üzeri kazıma tekniği denilen bir yöntemle süslenmiş ki, hem de ne süslenme. İlk önce kum-sıva karışımı ile kaplanan duvarlar dikkatlice beyaza boyanıyor ve üzerine geometrik şekiller kazılarak bu harika görüntü elde ediliyor, bayağı zahmetli bir iş.

Benzinlikten kiliseye kadar bu köyde her yapı böyle, en beğendiğim şey balkonların altını bile süslemişler. Yukarı kafamızı kaldırınca görsel bir şölen sunuyor bu da bizlere. Oysa biz evimizde pek ilgilenmeyiz balkon altları ile, aslında çok akıllıca bir düşünceymiş görünce anladım.

Bu köyde bayıldığım başka şey de duvarlarda asılı duran domatesler oluyor, acaba süs için mi diye düşünüyorum, sorduğumuzda salataya konduğunu öğreniyoruz.

Hediyelik eşya satan bir dükkana giriyoruz, güleryüzlü sahibi bahçesinden topladığı incirlerden veriyor Arman'a ve dükkanına gelen tüm çocuklara. Tabii bizim Arman istemediği için organik incir sevgiliye yarıyor o ayrı. Bu kibarlığın üstüne kafalarını sallayan kedicik magnetlerden alıyoruz evimize biz de.

Pyrgi'de diğer ortaçağ kasabaları gibi Cenevizliler dönemindeki korsan saldırılarından korunmak amacı ile dolambaçlı sokaklar ve dipdibe evler olarak inşa edilmiş. Zaten Mesta ve Olympi havasını mutlaka siz de alacaksınız, burası daha süslü hali sadece :) Bu üç köy deprem kuşağından uzak olması sebebiyle çok iyi korunmuş.

Pyrgi'deki bu eşsiz duvar dekorlu evler (xysta) dünyada tek olarak kabul ediliyormuş.

15 Ağustos'ta Pyrgi'nin merkezinde panayır düzenleniyor ve biz birkaç gün ile ıskalıyoruz başka sefere artık ne diyelim.

Hava kararıyor, artık çok yorulduk, bunun yanında acıktık da. Konakladığımız Agia Fotini'ye gidiyoruz. İlk gün yediğimiz yerin ilerisinde bir başka restorana oturuyoruz bu defa. Hem denize  de iniliyor önünden, eğer Arman yemezse ki bu aralar nazlı, şezlongun üzerinde yediririm diye düşünüyorum.

Arman ve ben ev yapımı köfte, sevgili de tavuk şnitzel yiyoruz. Köfte ile pek aram olmasa da bayılıyorum getirdiklerine, bir de hamburger ekmeği olsaymış yeme de yanında yat olurmuş.

Arman tabii tahmin ettiğim gibi nazlanınca deniz kenarına inip taşlarla oynuyoruz bu arada avucum kadar köfteleri götürüyor bizim paşa. Benim oğlum da böyle demek ki, tatilde yeme grevine giriyor.

Bugünkü gezi beni büyülüyor, Sakız adası seni seviyorum. Artık uyuma vakti, pardon klima ile Özlem'in savaş vakti diyelim biz ona :)

Sabah" manaviiii" diye bağıran bir ses duyuyoruz ve manzara bu.

Aynı bizim ülkemiz gibi :)
Bugün adada son günümüz akşamüstü feribotumuz var ama son dakikaya kadar gezip tadını çıkarmaya niyetliyiz. Rose'un adını verdiği yan köydeki (Thimiana Village) fırına gideceğiz öncelikle, otelden çıkmadan telefonun navigasyonuna yüklüyoruz ama küçücük köyde döne döne yine de bulamıyoruz.

En son arabayı park edip sorunca ise tam önüne geldiğimizi anlıyoruz, pek fırına benzetememişiz demek ki.

Soldaki fırına uğramadan geçmeyin !
Kurabiye burada da aynı isimle biliniyor, ailelerimize, kendimize derken bir sürü paket alınca adam bize bir de kocaman çikolatalı bir kek hediye ediyor, valla görüntüsünden belli ne kadar lezzetli olduğu zaten, misss.

Eğer bu fırına uğrarsanız bademli kurabiyelerinin yanında bir de tırtıl gibi kıtır kıtır bir başka kurabiyesi var o da müthişti aklınızda olsun.

Bugün plaj olarak herkesin öve öve bitiremediği Karfas'a gitmeye karar veriyoruz, hem buraya da çok yakın. Yola parkedip, sahiline yürüyerek iniyoruz, Arman kucağımda uyuyunca, 1,5 saat kıpırdamadan oturup şezlongun şeklini almamdan mı bilmiyorum, bu plajdan çok da elektrik alamıyorum. (evlendirme programındayım sanki)

Frappe yani soğuk kahve, Yunan adalarının vazgeçilmez içeceği :)
Denize giriyorsunuz yürü yürü anca dizinize geliyor ama öyle böyle değil neredeyse 500 metre gittim hala yüzemedim, ben de dizlerime kadar ıslanıp çıktım bu da bana yetti.

Arka şezlongda bir erkek devamlı konuşuyor, kavga ediyorlar ama kızın sesini hiç duymadım açıkçası, yazıyor muydu, mırıldanıyor muydu bilmiyorum. Ama çocuk maşallah ikisi yerine de kavga ediyor zaten, "yeterrrr bıktım, sus konuşma, bıt bıt bıttttt" yahu erkeksin sen, bu kadar bunaldıysan git denize gir 5 dakika açıl gel, yada sus, küs ne bileyim, tüm plaj seni dinliyoruz.

Türkler mi böyleyiz bilmiyorum kimse de çıt yok herkes tatilin keyfini çıkarıyor, bizimkiler taaa bilmem nereden buraya kavgaya gelmiş. Git otele tartış gel madem, denize karşı olmazsa keyfi mi çıkmıyor bilader.

Sonra sevgiliye "eee bir de Glari Plajı varmış" diye alttan alttan çalışmalara başlıyorum, hani "geç oldu artık yeter" derse, "yok canım gidelim diye demedim, aklıma geldi" diyeceğim. Valla kızlar bu çok iyi bir yöntem, kızdırmadan, inatlaşmadan, sanki istemiyormuş ama olursa da çok iyi olurmuş gibi cümlelerle.

Sevgili de burayı pek beğenmemiş, kavga eden çiftten bıkmış olacak ki, hadi gidelim diyor, yuppi gezenti sevgilim benim, seni seviyorum. Valla adadan ayrılmadan daha güzel bir plaja girmezsem gözüm açık giderim, bas gaza.

Glari Plajı için yol tarifini, "merkezden kuzeye giderken bir sürü arabanın park ettiğini göreceksiniz işte orası" diye not almışım. Biz de aynen öyle yapıyoruz, bakınız park eden araçlar;

İşte Glari !

Adada girdiğim en güzel plajlardan birindeyim şu an, ışıl ışıl, tertemiz. Çıkmak istemiyor canımız, Arman da taşlarına kavuştu bu arada. Feribotu falan unuttuk keyfimiz süper.

Araştırırken Glari için, şemsiye, şezlong, hatta büfe bile var diyordu, burada hiçbir şey yok diye geçiyor aklımdan. Olmaz tabi Glari aslında buradan sonraki plajmış :) Bizim geldiğimiz yer Mersinidi diye geçiyor. Yanlış yol tarifi almışız :)

Merkezden kuzeye doğru giderken sağda yol kenarında bir kilise var onu geçtiğinizde ilk plaj Mersinidi, bir sonraki ise Glari imiş meğerse öğrenmiş olduk. Biz namını çok duysak da zamanımız olmadığı için oradan eksik kaldık ne yazık ki. Fakat Mersinidi benim için fevkaladenin fevkindeydi, sakin, tertemiz, ışıl ışıl.

Sakız'ı gezmek için 2 gün yeter yazan arkadaşların hızına ben yetişemedim açıkçası, bebekle hiç yerimizde durmadan gezdik ama anca orta ve güney kısmının bir bölümünü gezebildik, kuzey kısmı öylece duruyor.

sakız adası gezilecek yerler, chios plajlar, deniz, yunan adası, tatil, nereye gidelim, neler yapılır, glari, karfas, pyrgi, mesta, feribot, ne kadar, vessa

Bir dahaki sefere 1 haftadan az gelmem, yine Agia Fotini'de konaklar ve en azından 2 gün oranın denizine de doyarım :)

Sevgilim zorla kazıyor bizi Mersinidi'den ne Arman ne de ben ayrılmak istemiyoruz bu keyiften. Burası genelde ailelerin tercih ettiği, bakir, kendi şemsiyesini kendi getiren insanlara ait. Ve mükemmel.

Merkeze geri dönerken 4 adet yel değirmeni görüyoruz, yanında restoranı ile birlikte, resim çekmeye doyamıyorum. Akşam yemeği için ideal, not olarak yapılacaklar listeme ekledim bile.

Feribota yakın olsun diye sahilde sıra sıra dizilmiş, restoran ve cafelerin arasından adını yazamadığım ancak resmlerini paylaşabildiğim bu lezzet mekanında alıyoruz soluğu.

Peynirli minik çıtır börekleri, sarmaları, muhteşem sardalyasını düşününce bence siz de aynısını yapın. Hatta bence o çıtır börekçikleri sabah kahvaltısında da mideye indirin, ben burayı geç keşfettiğim için hala pişmanlık duyuyorum.

Üçümüzün de göbeklerinden ayakları görünmeyecek kıvama gelince saate bakmak aklımıza geliyor, aman yarabbim 17:30.

İşte o dakikadan sonra yollarda kucağımızda Arman, deli gibi koştuğumuzu mu anlatsam, arabayı teslim ederken koltuklara saçılmış eşyaları nasıl topladığımızı mı, gümrüğün bahçesinde yere koyup, sonuna kadar açtığımız, gelip geçenin gözlerini patlatarak baktığı darmadağınık bavula sığmaya çalıştığımızı mı :) Ya da sevgili, bavulun üzerinde tepinirken girdiğim gülme krizini mi acaba. (Ha bu arada gülerken bana çok pis baktı onu da yazmadan geçmeyim)

Maç 90 dakikadır, skor değil sonuç önemli; sonuç olarak feribota yetiştik, Duty free görmediğimiz için bir sürü para da cebimize kaldı (bir kadın buna sevinir mi arkadaş), bavulu kapattık, keyifli bir yolculukla ülkemize geri döndük.

Tadına doyum olmayan bir gezi oldu, şu andan sonra müdavimiyim bu adanın :)

Sakız adası bekle beni en kısa sürede yeniden geleceğim inşallah :)

Seyahatle kalın;

Sevgiler

Sakız Adası (Chios) Gezisi 1.Bölümü okumak isteyenleri buraya alalım :)

İlginizi çekebilecek diğer yazılar;

1. Almanya / Heidelberg
  2. Almanya / Heidelberg-Frankfurt
  3. Almanya / Schillingsfürst - Feuchtwangen - Yeni !!
  4. Almanya / Wertheim - Würzburg
  5. Almanya Gezisi / Rothenburg
  6. Antik Zeytin Hotel - Bodrum
  7. BADEMLİ - DİKİLİ / FAME BEACH
  8. BERGAMA ASKLEPİON GEZİSİ - Yeni !!
  9. Bebek ile Tatil Nasıl Geçer ???
  10. Dağmaran Kahvaltı Evi
  11. Divan Palmira Otel - Bodrum
  12. Doğanbey (Domatia) Rum Köyü - Yeni !!
  13. Dünyanın en küçük ülkesi; VATİKAN
  14. EN GÜZEL PİKNİK ALANLARI
  15. ESKİŞEHİR BALMUMU MÜZESİ
  16. Ege'de Çok Bilinmeyen 30 Gezilecek Yer
  17. Egenin akciğeri; URLA
  18. Eskişehir Gezi Rehberi / 2.Bölüm
  19. Eskişehir Gezi Rehberi/1.Bölüm
  20. Fethiye'de adrenalin dolu bir tatil için 5 öneri Yeni !!
  21. GAZİANTEP GEZİ REHBERİ
  22. GAZİANTEP GEZİSİ - 1
  23. GAZİANTEP GEZİSİ - 2
  24. GAZİANTEP GEZİSİ - 3
  25. GAZİANTEP GEZİSİ - SON :(
  26. GAZİANTEP TEN NELER ALDIM
  27. GEZİMANYA SÖYLEŞİM...
  28. GÖBEKLİTEPE - BALIKLI GÖL
  29. Günübirlik Gezilecek Yerler / 2.Bölüm
  30. Güzeller güzeli; Mordoğan-Karaburun
  31. Haydi tatile; KUMBURGAZ 'a
  32. KAHVALTI MEKANLARI - PART 4
  33. KARAGÖL GEZİSİ
  34. KAYRA BEACH / DİKİLİ
  35. Kirazlı Köyü / Hafta Sonu Kaçamağı
  36. Kozak ve Çam Fıstıkları
  37. Midilli (Lesbos) Adası Gezi Rehberi - Yeni !!
  38. MİDİLLİ GEZİSİ - 1.BÖLÜM
  39. MİDİLLİ GEZİSİ - 2.BÖLÜM
  40. MİDİLLİ GEZİSİ - 3.BÖLÜM
  41. MİDİLLİ GEZİSİ - 4.BÖLÜM
  42. MİDİLLİ'DE YAZ - 1.Bölüm
  43. MİDİLLİ'DE YAZ - 2.Bölüm
  44. MİDİLLİ'DE YAZ - 3.Bölüm
  45. MİDİLLİ'DE YAZ - 4.Bölüm
  46. OHAL Nedir? Bizleri Nasıl Etkileyecek? - Yeni !!